Explosion!

Idag har utan tvekan varit den mest dramatiska arbetsdagen sedan 8:e december 2009 då säsongen startade!

Jag stod och arbetade på långlift, det vill säga att jag gav byglar/ankarlift till gästerna som kom. Helt plötsligt stannar liften, vilket oftast inte är några problem utan brukar innebära att en säkerhetslina för att folk inte ska åka för långt med liften (det vill säga till vändhjulet) har gått ur och en mekaniker åker upp med skotern för att sätta in den precis som en vanlig kontakt, idag mina vänner var det något helt annat.

Mätaren som man avläser visade på dal, det var alltså något nere hos mig det var fel på. Mekanikern frågar om det inte är något nödstopp intryckt, jag förklarar att det inte är det men att jag kan kolla igen ändå, samtidigt som jag säger det känner jag hur det luktar bränt inne i maskinhuset så jag berättar detta och ber honom komma förbi och kolla efter. Någon minut senare är han på plats, och går in och börjar inspektera. Då kommer Frida upp och det är dags för byte, jag ska alltså gå till en annan lift. Jag hinner inte långt förrän det börjar ryka fullständigt från lifthuset och det blir en explosion, mekanikern kommer utkrypandes ur huset och får lägga massvis med snö i ansiktet. Blir sedan ivägkörd till läkarmottagningen av Patricia på skotern, han får mildare brännskador och en ny frisyr...

Någon minut senare stannar även trestolen då den hade en gemensam strömkrets som den på långliften, kallabalik utbröt och förtvivlade gäster anlände till mig.. har fått möta en hel del hajar idag, vissa mer arga än andra. Tack o lov för de få som faktiskt var förstående.. Nu har vi alltså en lift mindre att sköta denna säsong, även en person mindre som måste jobba därav, undra hur detta ska bli?

P&K från snön!

Kommentarer
Postat av: Eva

Hej, har nyss kommit hem från Stöten. Stod bredvid ankarliften när det brann. Lite läskigt. Tyckte ni skötte detta utmärkt när ni satt in skoter-lift till mormors-backen. Synd att det var dessa fina backar som blev drabbade, men inget att göra åt. Hoppas du får en fortsatt bra säsong i ett soligt och underbart Stöten.

2010-03-14 @ 00:33:15
Postat av: Andrea

Hej Eva! Jag håller med när det gäller backarna, de är otroligt sköna att åka och det var tur att vi kunde lösa det hela på detta sätt. Snart ska dock huset och elskåpen till långlift vara ersättna med nya och vi hoppas kunna öppna upp liften igen innan säsongsslut. Jag hoppas även du hade en underbar vistelse här, själv ska jag fortsätta njuta av den härliga solen som lyser över Stöten!

2010-03-14 @ 12:54:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0